Bedre skole: I dette eksempelet har vi gleden av å presentere vår andre gjesteskribent, Hilde Grankel. Hilde er rektor ved Virik barneskole i Sandefjord kommune. I innlegget forteller hun oss om foreldreskolesatsingen hun brenner for. Stor takk til Gitte S. Bakksjø som tipset oss om Hilde Grankel og satsingen.
Takk til alle som deler eksempelet i sosiale medier.

Les også:

 

Gjesteinnlegg av rektor Hilde Grankel

Foto: Eivinn Ueland (viser Hilde Grankel og Lillian Skåleskog)

Redaktør Bedre skole: Alf Tore Meling (Mobil: 417 63 473)

 

Foreldreskole – mål og grunnmur

Foreldreskole er et tiltak for å motivere, bevisstgjøre og gi reelle og kvalitativt gode rammer for foreldre til å bruke sin «Foreldrektraft». «Foreldrekraften» kan brukes til å øke eget barns muligheter til å lykkes enda bedre i skolen – både faglig og sosialt. Målet er at hver elev får økt sitt læringsutbytte, i tråd med egne evner og forutsetninger. Det er både skolen og Foreldreskolens målsetting.

Grunnmuren for konseptet er forankret i vitenskapelig arbeid fra professor Thomas Nordahl (Norge) og professor Charles de Forges (England). Begge forteller i sin forskning, om foreldres muligheter til å ha avgjørende betydning i eget barns læringsutvikling. Foreldreskolens hårete visjon er at deltageren skal føle seg bedre rustet til å bidra i eget barns utvikling når han/hun går hjem fra en Foreldreskolekveld.

Rammene for en Foreldreskolekveld er inkluderende, raus, hyggelig og oser av entusiasme, respekt og tillit til at hver forelder ønsker å bidra til eget barns utvikling- og at skolen vil gi gode rammer for at foreldre som velger å bruke sin Foreldrekraft, kan lykkes godt på vei med dette.

 

Bakgrunn – og starten på Storhamar skole i Hamar

Foreldreskole startet opp på Storhamar skole i Hamar  1.-7.trinns barneskole, i august 2002 for 1.trinns foreldre. FAU-leder Rasmus Ree og jeg kom på ideen etter en hemningsløs idedugnad to dager etter et foredrag av Thomas Nordahl, mai 2002. På dette møtet presenterte T. Nordahl noen hovedtrekk fra sitt oppdrag fra Kirke og Undervisningsdepartementet om hvordan samarbeidet skole-hjem «egentlig fungerte», i praksis. Foreldreskole ble altså til som et tilsvar på noen av utfordringene oppdraget avdekket at norsk skole hadde.

Vi kalte Foreldreskolen for «obligatorisk – uten hjemmel». Vi uttrykte en sterk forventning om deltagelse og ville at foreldre som deltok,  skulle fortelle med entusiasme om tiltaket i etterkant til alle andre. Foreldre som ikke hadde vært der, skulle oppleve at det virkelig var dumt at de ikke hadde fått vært med. Vi startet i 2002 med fire kvelder, grunnmuren i Foreldreskolen. 1.trinns elevene startet sin skolegang en mandag, foreldrene startet sin på kvelden neste dag. Fire tirsdager etter hverandre.

Fra 2002 – 2012 utviklet Foreldreskolens innhold seg på Storhamar skole. Jeg ledet arbeidet og FAU-leder ble en fast samarbeidspartner, uavhengig hvem han/hun var. Foreldreskole åpnet for flere andre samarbeidsområder. FAU-leder og rektor initierte arbeid med skolens visjon og mål, rammer for foreldremedvirkning, foreldres arbeid med vurdering for læring og skolens satsingsområder.

Foreldreskole ble raskt et tilbud til foreldre på alle skolens trinn, fra 1.-7.trinn. En plan for riktig læringsinnhold på ulike trinn ble utviklet. Etter 2012 er arbeidet på Storhamar skole ledet av skolens nye rektor. Jeg har flyttet, tatt med meg ideene og konseptet og startet opp Foreldeskolearbeid i ny skole og ny kommune, Virik skole i Sandefjord.

 

Innlegget fortsetter under bildet

bilde-foreldreskole-staende-til-hovedinnklegg-210916

Bildet viser rektor Hilde Grankel (til venstre) sammen med FAU-leder Lillian Skåleskog, utenfor Virik skole. Her med noen av Foreldreskolens rekvisitter. (Foto: Eivinn Ueland)

 

Evaluering og tilbakemeldinger

Etter gjennomført foreldreskole denne høsten på Viriks 1.trinn, har foreldregruppa gitt tilbakemelding basert på følgende forventningsområder:

  • Foreldrenes forventninger til lærerne
  • Foreldrenes forventninger til seg selv
  • Foreldrenes forventninger til ledelsen/skolen
  • Skolens forventninger til foreldrene

 

Oppmerksomhet – utenfra

Jeg er glad for at satsingen på Foreldreskole har fått oppmerksomhet utenfra.
Min erfaring er at konseptet gir større deltagelse, økt entusiasme, økt forståelse og respekt for at skole er viktig for alle barn av alle typer foreldre. Foreldreskole stimulerer samarbeidskulturen mellom skole-hjem på en bredere og annerledes måte. Læringsperspektivet er mer sentralt, linken fra Foreldreskole mot eget barns læring er tydelig, tiltroen til Foreldrenes betydning er større, skolen tar et større ansvar for å formidle forskning rundt foreldresamarbeid. Til slutt vil jeg nevne at skolen formidler tydeligere  veiledningsrammer  foreldre kan bruke og som har god læringseffekt

Å få flest mulig foreldre til å delta i samarbeidet, handler mye om å gjør innholdet  aktuelt, profesjonelt, hyggelig og litt morsomt. Når det blir en liten «snakkis» på butikken, er det bra!  Foreldre fra andre kulturer kan også rekrutteres til Foreldreskole, med tiltak som gir trygghet, respekt og innsikt i forkant. Foreldreskole gir oss bekreftelse på at vi er inne på noe viktig samt motivasjon til å stå på videre. Det har vært å reise rundt til ulike kommuner for å dele erfaringer med Foreldreskole og tatt med til konferanser utenfor Norge. Ekstra gøy er det å erfare interesse fra Stortingets undervisningskomite,  Nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk (VOX) og Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG) som har videreformidlet foreldreskolesatsingen i deres respektive arbeid. Som eksempel har FUG produsert en video om satsingen. Her er videoen:

 

Innlegget fortsetter under videoen

Lenke til videoen: https://www.youtube.com/watch?v=ByUlObj5g7k

 

 Utfyllende informasjon

 

Om Virik skole

Virik barneskole (1-7) har 350 elever og 50 ansatte.

Rektor: Hilde Grankel

Kommune: Sandefjord

Fylke: Vestfold

Mer informasjon om Virik skole

 

Innlegget er skrevet av rektor Hilde Grankel. Du når henne på e-post: hilde.grankel@sandefjord.kommune.no

 

skjermbilde-2016-09-20-kl-17-26-25

skjermbilde-2016-09-20-kl-17-26-25

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s