Bedre skole: I dette eksempelet har vi gleden av å presentere vår tredje gjesteskribent, Anette Gabrielsen. Anette er språkveileder og faglærer ved Tiurleiken barneskole i Oslo. Her forteller hun hvordan elevene får være fysisk aktive samtidig som de lærer og repeterer fagkunnskap gjennom lek og samspill med jevngamle.
Takk til alle som deler eksempelet i sosiale medier.

Les også:

 

Gjesteinnlegg av Anette Gabrielsen, språkveileder og faglærer

Foto: Heidi M. Skjebstad (viser elever ved Tiurleiken skole)

Redaktør Bedre skole: Alf Tore Meling (Mobil: 417 63 473)
Kort beskrivelse av fysiske læringsaktiviteter ved Tiurleiken skole

For tredje år på rad står FLA på timeplanen til 4.trinn ved Tiurleiken skole. Dette skoleåret er prosjektet utvidet for alle trinn fra 1-7. FLA er forkortelsen for fysiske læringsaktiviteter der barnet bruker kroppen til å lære gjennom samarbeidsaktiviteter ute i naturen. Barnet får vært fysisk aktive samtidig som det lærer og repeterer fagkunnskap gjennom lek og samspill med jevngamle. Elevene har fysiske læringsaktiviteter 30 minutter hver dag fra kl.10.15-10.45. I forkant har elevene spist frukt og/eller grønt så alle har noe i magen. Å ha FLA fast på timeplanen er ett av metodevalgene skolen har tatt for undervisning. All aktivitet i FLA skal være knyttet tett opp til undervisningen som blir gitt i forkant inne i klasserommet. Det faglige innholdet i en fysisk læringsaktivitet er derfor en opplevelse, praktisering og repetisjon av kjent fagstoff.

Hvem er involvert?

FLA startet opp ved at vår rektor kjenner Geir Kåre Resaland, førsteamanuensis ved Høgskulen i Sogn og Fjordane. Resaland har forsket på fysisk aktivitet og læring i over 10 år. Tiurleiken skole ble invitert over til Sogndal der noen av skolens lærere sammen med ledelsen var på skolebesøk ved Trudvang skole for å se læring og fysisk aktivitet i praksis. De kom tilbake til Romsås med inspirasjon og ideer til hvordan vi kunne bruke fysisk aktivitet og læring sammen. Med lærerne Ida Kristoffersen og Gaute Hopland i spissen har fysisk aktivitet og læring blitt til FLA på alle trinn. Ida startet skoleåret 2014/2015 med sitt daværende 2.trinn. Flere og flere lærere hekta seg på. Det var et bevisst valg å starte med ett trinn og utvide slik at lærerne ser nytten av FLA, er motivert til å sette i gang og dermed får et eieforhold til metoden. Skolens ledelse har sørget for at det materielle utstyret er på plass i tillegg til å vie tid til opplæring og deling av god praksis i både team- og fellestid. Foresatte blir informert på foreldremøter om at elevene må ha med frukt/grønt i tillegg til at det kan dukke opp lekser i FLA som f.eks. å ta trappene istedenfor heis eller å lære noen å hoppe tau.

Hvorfor er dette relevant?

Fysiske læringsaktiviteter i skolen kan bidra til å bedre folkehelsa, opprettholde/skape motivasjon og utvikle gode samarbeidsevner som elevene vil dra nytte av livet ut. For det første kan fysiske læringsaktiviteter bidra til samarbeidsevne som en del av sosial kompetanse. Gjennom fysiske læringsaktiviteter vil det oppstå naturlig samarbeid. Oppgavene har alltid et element av samarbeid, og elevene kan dermed oppleve at de trenger hverandre. For det andre kan noen elever oppleve mestring og vise seg frem på en annen måte enn de kanskje klarer i tradisjonell klasseromsundervisning. Kanskje motivasjonen for skolen vil vare lenger? For det tredje kan det å spise frukt og grønt hver dag i tillegg til å bevege kroppen kanskje danne grunnlag for vaner elevene tar med seg videre i livet.

 

Innlegget fortsetter under bildet

Bildet viser elever ved Tiurleiken skole.

I forkant av de fysiske læringsaktivitetene har elevene spist frukt og/eller grønt.         (Foto: Heidi M. Skjebstad)

Hvorfor startet vi prosjektet?

Skolens ledelse er opptatt av å ta de rette valgene for nettopp våre elever. Stadig vekk opplyser media at det er levekårsutfordringer i bydel Grorud. Det er også velkjent at det er «stillesittere» som profitterer på tradisjonell klasseromsundervisning, og at de som ikke inngår i den kategorien bør ivaretas på en annen måte. Vi vet at en må øve og øve for å utvikle god samarbeidsevne. Når lærerne ved Tiurleiken har fått tid og ressurser til å utvikle FLA som ivaretar nettopp disse områdene, er både ledelsen, lærerne og elevene fornøyde.

Evaluering av prosjektet

Foreløpig er det stort sett positive tilbakemeldinger fra lærere, elever og foresatte. Noen lærere har ytret at de strever med organisering eller aldersadekvate aktiviteter. Slike utfordringer blir raskt avdekket og det blir satt inn veiledning og støtte nettopp fordi FLA med jevne mellomromer et tema på team- og fellestid. Sitat elev 3.trinn: «Det er gøy når alle samarbeider, for da lærer vi å jobbe som et lag, og når vi jobber som et lag så kan vi greie alt vi skal. FLA er den beste timen om dagen.”

Utfyllende informasjon om FLA

Vi har delt inn skolegården slik at trinnene har faste områder ute i skolegården. Alle elevene vet hvor de skal være og det skal være nok plass å boltre seg på. Elevene er delt inn i faste grupper på trinn for å sikre forutsigbarhet og trygghet. Elevene blir godt kjent med elever i parallellklassen og får dermed utvidet nettverkket sitt. FLA gjennomføres uansett vær. Voksne må gå foran som et godt eksempel. Vi må vise at det er gøy å være ute og i aktivitet sammen med andre.

 

Innlegget fortsetter under timeplanen

Dette er en skjermdump av klasse 1A sin ukeplan. Elevene har FLA, hver dag mellom klokken 10:15 og 11:00.

Et eksempel på ukeplan med FLA hver dag.

Om Tiurleiken skole

Tiurleiken er en barneskole med 300 elever fordelt på 1. til 7. trinn. 86 prosent av elevene har minoritetsspråklig bakgrunn. Skolen har rundt regnet 40 ansatte hvorav 23 er lærere.

Rektor: Jarle Dukic Sandven

Kommune: Oslo

Fylke: Oslo

Mer informasjon om Tiurleiken skole

 

Innlegget er skrevet av språkveileder og faglærer Anette Gabrielsen

 

skjermbilde-2016-09-20-kl-17-26-25

Gode eksempler – har du tips?

Bedre skole setter fokus på det som faktisk skjer. Vi jakter derfor på de gode eksemplene som utføres konkret – her og nå – rundt om i vårt langstrakte Skole-Norge. Det er først og fremst eksempler om lærerne, elevene, foreldrene/foresatte, skolene, frivillige organisasjoner, etcetera, vi ønsker å synliggjøre. Bedre skole kommer ikke til å synliggjøre luftige planer og politisk retorikk. Vi leter etter hverdagsheltene og de konkrete tingene som faktisk gjøres.

Har du tips om gode eksempler Bedre skole bør synliggjøre?

Vennligst send tips:

E-post:

alftore.meling.bedreskole@ialloffentlighet.no

Skjema:

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s